Onze onderwijskundige instelling is geïnspireerd op de Heilige Sint-Jan Berchmans. Hij staat symbool voor de studerende jeugd en is de beschermheilige van de jeugd. Jan Berchmans stond in zijn tijd bekend als een gewone jongen die wat Hij deed, vooral met liefde deed. Daarnaast was Hij bescheiden, hulpvaardig en een uitstekend luisteraar. Deze eigenschappen worden door het schoolpersoneel verder uitgedragen.
We hebben verschillende kernopdrachten. Ten eerste het nastreven van leerplandoelen opgesteld door het Katholiek Onderwijs Vlaanderen die geënt zijn op de eindtermen van het departement onderwijs van de Vlaamse overheid. Dit op een zo kwalitatief mogelijke wijze waarbij rekening wordt gehouden met ieders groeiproces.
Daarnaast zorgen wij ook voor het ontwikkelen en ondersteunen van talenten en creëren wij kansen tot het maken van warme relaties tussen mensen. We creëren een veilig klimaat waarin kinderen zichzelf kunnen en leren zijn.
Vervolgens wensen wij kinderen de wereld in te sturen die met een open houding hun identiteit ontwikkelen en met vaardigheden als empathie, acceptatie en respect de andere mensen ontmoeten en met (a)typische situaties weten om te gaan.
Onze taak hierbij is de kinderen de vaardigheden te geven die ze nodig hebben in het leven. Op school proeven ze wat buiten de schoolmuren realiteit is. Zo is er vriendschap, liefde, trots, schaamte, ontgoocheling, discriminatie en pestgedrag. Wij hebben een enorme verantwoordelijkheid en unieke kans om kinderen voor te bereiden op die grote wereld.
Maar als we onze kinderen echt willen voorbereiden, moeten we niet enkel kennis overdragen, maar ook het hart onderwijzen. Want om zich in de wereld te oriënteren met empathie, acceptatie en respect, is het aan ons om hen dat bij te brengen. De balans tussen kennisoverdracht en ‘hart-onderwijs’ moet in evenwicht zijn om de kinderen tot sociaal-emotioneel competente mensen te vormen.