Onze school is een plaats waar kinderen van 2,5 jaar tot 12 jaar alle onderwijskansen krijgen waar ze recht op hebben. Vanuit ons christelijk geloof proberen we als SJB-familie in te zetten op het zelfvertrouwen en welbevinden van onze leerlingen. Deze kwaliteiten kunnen gebruikt worden in de begeleiding van moeilijkheden, het herstelgericht oplossen van problemen, het in handen nemen van het eigen leerproces…
De aanwezige inclusiegedachte in onze school streeft ernaar om alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, vaardigheden of behoeften, volledig te betrekken en te integreren in de school. We willen een school zijn waarin alle leerlingen zich gewaardeerd, gerespecteerd en ondersteund voelen en waarin ze naar eigen kunnen alle kansen krijgen om zich te ontplooien.
Om dit alles te realiseren besteden we veel aandacht aan een verbindend schoolklimaat. Verbindingen hebben we namelijk nodig om het netwerk rondom kinderen rijker te maken.
Op deze manier creëren we een positieve en ondersteunende leef- en leeromgeving waarbij kinderen zich weerbaar durven en kunnen opstellen.
We zetten in op flexibele leerwegen om alle kinderen zo goed mogelijk te begeleiden tijdens hun leerproces. We zien het als een uitdaging voor onze school om de lat voor ieder kind zo hoog mogelijk te leggen. Rekening houdend met de beginsituatie, de talenten en de doelstellingen die we voor ieder kind willen behalen.
Ook als het soms wat moeilijk loopt, blijven we samen zoeken naar wat helpend kan zijn. Wanneer de draagkracht van de school, de klas of het kind overstegen wordt, bieden wij een adempauze aan. Project A is een rechtstreeks initiatief vanuit KSAS om tegemoet te komen aan de schooltrajecten die om welke reden dan ook vastlopen.
We vinden het belangrijk om onze leerlingen systematisch op te kunnen volgen. Dit doen we aan de hand van verschillende gegevens.
Al onze leerlingengegevens worden geregistreerd in het volgsysteem. We hanteren dit om bij te dragen tot een optimale ontwikkeling van alle leerlingen.
Naast het verzamelen en registreren van de leerlingengegevens vinden we het zeer belangrijk deze met ouders en externen te kunnen delen.
Schriftelijke communicatie:
Mondelinge communicatie:
Het verzamelen en registreren van onze gegevens en onze zorg is gebaseerd op de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken.
Vanuit een visie op zorg biedt de school alle leerlingen een krachtige leeromgeving aan. De school stimuleert zoveel mogelijk de ontwikkeling van alle leerlingen, volgt hen systematisch op en werkt actief aan de vermindering van risicofactoren en aan de versterking van beschermende factoren. (onderwijs Vlaanderen)
Wat is het doel?
Een krachtige leeromgeving creëren die tegemoet komt aan de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van een diverse groep leerlingen.
Hoe realiseren we dit?
Creëren van een krachtige leeromgeving
Positief, veilig en rijk leerklimaat:
Betekenisvol leren:
Rijke ondersteuning en interactie:
In deze fase van het zorgcontinuüm voorziet de school extra zorg onder de vorm van remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen die ervoor zorgen dat de leerling met specifieke onderwijsbehoeften het gemeenschappelijk curriculum kan blijven volgen. Dit afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van bepaalde leerlingen.
Plan van aanpak:
Concrete voorbeelden :
In deze fase van het zorgcontinuüm zet de school de maatregelen uit fase 1 onverkort verder en gaat een samenwerking aan met het CLB. Het CLB zal een proces van handelingsgerichte diagnostiek opstarten. Zij richten zich daarbij op een uitgebreide analyse van de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en op de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en) en ouders. Het CLB bepaalt in samenspraak welke bijkomende inzet van middelen, hulp of expertise wenselijk is alsook de omvang en de duur ervan.
Plan van aanpak:
Concrete voorbeelden:
In deze fase van het zorgcontinuüm wordt er gewerkt met leerdoelen op maat van de leerling. De leerling volgt dus niet alle doelen van het gemeenschappelijke curriculum. De leerling zal op het einde van het jaar ook niet hetzelfde diploma of studiebewijs behalen.
Plan van aanpak
Als de aanpassingen die nodig zijn om een leerling binnen een school mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum niet redelijk of te groot zijn, kunnen het CLB-team, de leerling, de ouders en de school samen beslissen om over te gaan tot een individueel aangepast curriculum.
Mogelijke trajecten:
Hoe begeleiden we leerlingen met een IAC op onze school: