1. Onze visie op zorg

Geloof

alle onderwijskansen
SJB-familie
zelfvertrouwen
welbevinden

Identiteit

inclusiegedachte
alle kinderen
alle kansen
ontplooien

Leefrugzak

verbindende school
netwerk
leef- en leeromgeving
weerbaar

Leerrugzak

flexibele leerwegen
leerproces
beginsituatie
‍doelstellingen

Toekomst

samen
helpend
draagkracht
project A

Geloof

Onze school is een plaats waar kinderen van 2,5 jaar tot 12 jaar alle onderwijskansen krijgen waar ze recht op hebben.  Vanuit ons christelijk geloof proberen we als SJB-familie in te zetten op  het zelfvertrouwen en welbevinden van onze leerlingen. Deze kwaliteiten kunnen gebruikt worden in de begeleiding van moeilijkheden, het herstelgericht oplossen van problemen, het in handen nemen van het eigen leerproces…

Identiteit

De aanwezige inclusiegedachte in onze school streeft ernaar om alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, vaardigheden of behoeften, volledig te betrekken en te integreren in de school. We willen een school zijn waarin alle leerlingen zich gewaardeerd, gerespecteerd en ondersteund voelen en waarin ze naar eigen kunnen alle kansen krijgen om zich te ontplooien.

Leefrugzak

Om dit alles te realiseren besteden we veel aandacht aan een verbindend schoolklimaat. Verbindingen hebben we namelijk nodig om het netwerk rondom kinderen rijker te maken.
Op deze manier creëren we een positieve en ondersteunende leef- en leeromgeving waarbij kinderen zich weerbaar durven en kunnen opstellen.

Leerrugzak

We zetten in op flexibele leerwegen om alle kinderen zo goed mogelijk te begeleiden tijdens hun leerproces. We zien het als een uitdaging voor onze school om de lat voor ieder kind zo hoog mogelijk te leggen. Rekening houdend met de beginsituatie, de talenten en de doelstellingen die we voor ieder kind willen behalen.

Toekomst

Ook als het soms wat moeilijk loopt, blijven we samen zoeken naar wat helpend kan zijn. Wanneer de draagkracht van de school, de klas of het kind overstegen wordt, bieden wij een adempauze aan. Project A is een rechtstreeks initiatief vanuit KSAS om tegemoet te komen aan de schooltrajecten die om welke reden dan ook vastlopen.

2. Hoe verloopt de zorg op onze school?

Stap 1: verzamelen van leerlingengegevens

We vinden het belangrijk om onze leerlingen systematisch op te kunnen volgen. Dit doen we aan de hand van verschillende gegevens.

  • Klastoetsen en rapporten
  • Genormeerde en gevalideerde toetsen: KOALA, LVS-VCLB voor wiskunde en spelling, Vlaamse toetsen (L4), burgerschapskompas (L5), IDP (L6).
  • Sociogrammen
  • Groeiboekje KO -> LO
  • Beleid: gelijke onderwijskansen
    Door het GOK-beleid van onze school willen we alle leerlingen dezelfde optimale mogelijkheden bieden om te leren en zich te ontwikkelen.  Het doel van dit beleid is om verschillen in leerresultaten van leerlingen die verklaard kunnen worden door achtergrondkenmerken van leerlingen weg te werken.

Stap 2: registreren van de leerlingengegevens

Al onze leerlingengegevens worden geregistreerd in het volgsysteem. We hanteren dit om bij te dragen tot een optimale ontwikkeling van alle leerlingen.

  • Digitaal volgsysteem ‘Broekx’
  • Vanuit observaties worden acties opgesteld
  • Wekelijks overleg
  • Terugkoppeling naar het tweewekelijks geplande zorgteam
  • Acties worden geëvalueerd en eventueel bijgestuurd
  • Overgangsgesprekken
  • Schoolrijpheidsdoelen

Stap 3: communiceren van de leerlingengegevens

Naast het verzamelen en registreren van de leerlingengegevens vinden we het zeer belangrijk deze met ouders en externen te kunnen delen.

Schriftelijke communicatie:

  • Zill analyse balans
  • Rapporten in de lagere school
    • Puntenrapport
    • Ik-rapport
    • Bewegingsrapport
    • Muzisch rapport
    • Lees rapport

Mondelinge communicatie:

  • Oudergesprekken
    • Informele gesprekken
    • Formele gesprekken – oudercontacten
    • Zorgcontacten
    • MDO (multi disciplinair overleg) op dit gesprek worden ook externe partijen uitgenodigd vb. CLB, logo, revalidatiecentrum…

Stap 4: we gaan handelingsgericht te werk

Het verzamelen en registreren van onze gegevens en onze zorg is gebaseerd op de zeven uitgangspunten van handelingsgericht werken.

  1. Positieve benutten
  2. Constructieve samenwerking
  3. Transparant
  4. Wisselwerking
  5. Doelgericht werken
  6. De leerkracht doet er toe
  7. Ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en van de leerling

3. Onze zorg is opgebouwd
volgens een continuüm.

Fase 0: brede basiszorg

Vanuit een visie op zorg biedt de school alle leerlingen een krachtige leeromgeving aan. De school stimuleert zoveel mogelijk de ontwikkeling van alle leerlingen, volgt hen systematisch op en werkt actief aan de vermindering van risicofactoren en aan de versterking van beschermende factoren. (onderwijs Vlaanderen)

Wat is het doel?
Een krachtige leeromgeving creëren die tegemoet komt aan de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van een diverse groep leerlingen.

Hoe realiseren we dit?
Creëren van een krachtige leeromgeving

Positief, veilig en rijk leerklimaat:

  • Verbindend schoolklimaat: inzetten op gevoelens en behoeften, draakje vurig, proactieve cirkel, gouden weken, kindcontacten
  • Werken met een jaarthema
  • Ervaringsgericht leren: openluchtklassen, klasuitstappen
  • Gezamenlijke schoolmomenten: samen in de zaal, herfstwandeling …
  • Onthaalmomenten
  • Wekelijkse poppenkast in de kleuterschool
  • Inzetten op sociale vaardigheden (leerlijn in bijlage)
  • Structuur aanbrengen in het dagverloop, dagplanning, takenbord, pictogrammen.
  • Gebruik maken van stappenplannen en symbolen

Betekenisvol leren:

  • Opbouwende lijn in ‘leren leren’
  • Verlengde instructies in de klas
  • Inzetten op zelfredzaamheid
  • Wandplaten, onthoudbladen aanbieden als hulpmiddel en aanleren hoe ze kunnen gebruikt worden.
  • Mogelijkheid om terug te grijpen naar aanschouwelijk materiaal en visuele voorstellingen
  • Extra aandacht voor automatiseren a.d.h.v. starttaken
  • Probleemoplossend denken stimuleren a.d.h.v. 4 denkstappen, gebruik van fluostiften.
  • Doelgericht werken: zichtbaarheid van de doelen, doelen bewaken, dominante doelen en observeren
  • Differentiatie naar tempo en niveau: preteaching, verlengde instructie, voortoetsen

Rijke ondersteuning en interactie:

  • Inzetten van activerende werkvormen: gevarieerd, aangepast aan de activiteit
  • Gebruik van digiborden, i-pad en notebooks (L5, L6)
  • Leren van elkaar: mini-juf, mini-meester
  • Overgang KS – LS: peter/meterschap, kennismakingsactiviteiten.
  • SJB-Familie

Fase 1: verhoogde basiszorg

In deze fase van het zorgcontinuüm voorziet de school extra zorg onder de vorm van remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen die ervoor zorgen dat de leerling met specifieke onderwijsbehoeften het gemeenschappelijk curriculum kan blijven volgen. Dit afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van bepaalde leerlingen.

Plan van aanpak:

  1. Zorgoverleg / zorgteam
  2. Verzamelen van informatie
  3. Onderwijs, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften bepalen
  4. Plannen, handelen en evalueren

Concrete voorbeelden :

  • Extra zorgmomenten: rekentraining, lezen, motorische oefeningen
  • Zorgoudercontacten
  • Taalintegratietrajecten
  • Hulpmiddelen
  • Uitbreiding
  • Potjestraining

Fase 2: uitbreiding van zorg

In deze fase van het zorgcontinuüm zet de school de maatregelen uit fase 1 onverkort verder en gaat een samenwerking aan met het CLB. Het CLB zal een proces van handelingsgerichte diagnostiek opstarten. Zij richten zich daarbij op een uitgebreide analyse van de onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling en op de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht(en) en ouders. Het CLB bepaalt in samenspraak welke bijkomende inzet van middelen, hulp of expertise wenselijk is alsook de omvang en de duur ervan.  

Plan van aanpak:

  1. MDO
  2. Verschillen vormen van leerlingenbegeleiding door het CLB
  3. Onderwijs, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften bepalen
  4. Plannen, handelen en evalueren

Concrete voorbeelden:

  • Samenwerking met ondersteuners
  • Samenwerking met externen
  • Aangepaste leertrajecten
  • Taalondersteuning vanuit de taalbus
  • Project A

Fase 3: Individueel Aangepast Curriculum (IAC)

In deze fase van het zorgcontinuüm wordt er gewerkt met leerdoelen op maat van de leerling. De leerling volgt dus niet alle doelen van het gemeenschappelijke curriculum. De leerling zal op het einde van het jaar ook niet hetzelfde diploma of studiebewijs behalen.

Plan van aanpak
Als de aanpassingen die nodig zijn om een leerling binnen een school mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum niet redelijk of te groot zijn, kunnen het CLB-team, de leerling, de ouders en de school samen beslissen om over te gaan tot een individueel aangepast curriculum.

  • Het CLB maakt dan een IAC-verslag.
  • Doelen op maat van de leerling worden opgesteld. De leerling hoeft de doelen van het gemeenschappelijk curriculum niet te behalen.

Mogelijke trajecten:

  • IAC in de huidige school voor gewoon onderwijs, mits akkoord van de school.
  • IAC in een nieuwe school voor gewoon onderwijs, inschrijving onder ontbindende voorwaard.
  • Overstap naar een school voor buitengewoon onderwijs (volgens type verslag).
  • Een samenwerking tussen de huidige school en buitengewoon onderwijs (max. halftijds).

Hoe begeleiden we leerlingen met een IAC op onze school:

  • De leerplandoelen worden grotendeelst gelost
  • Opstellen individueel plan
  • Aanbod op maat
  • De groei en ontwikkeling van de leerlingen maximaal uitdagen
  • Een aangepast rapport
  • Extra ondersteuning van de klasleerkracht